WordPress má už od začátku zabudovanou funkci pro vyhledávání. Víte jak funguje? Co bere jako prioritu?
Popravdě vyhledávání ve WordPress není žádný velký zázrak. Nic ani zdaleka tak komplikovaného a propracovaného jako algoritmus Google či Seznam. Vlastně ani žádný vyhledávací algoritmus WordPress nepoužívá. Jen hledá v databázi.
WordPress vyhledávání je rozděleno na čtyři fáze. Nejdříve se zobrazí výsledky z první fáze, pak z druhé, třetí a nakonec čtvrté.
-
V první fázi hledá WordPress takové příspěvky, kde se nachází všechna zadaná klíčová slova a to v přesném pořadí v titulku.
-
V druhé fázi příspěvky, kde jsou všechna klíčová slova v titulku. Na pořadí ani umístění nezáleží.
-
V třetí fázi hledá alespoň některé z klíčových slov v titulku.
-
Ve čtvrté fázi zkouší hledat v textu příspěvků všechna klíčová slova v zadaném pořadí.
Jak vidíte základní vyhledávání WordPress se zaměřuje hlavně na hledání v titulcích příspěvků. V samotném textu pak hledá jen přesný výskyt.
Asi tušíte že toto není moc efektivní, pokud zrovna uživatel za sebou zadá sérii klíčových slov, která se sice nachází v příspěvcích, ale už ne v titulku. Na druhou stranu je třeba brát ohled na to, že vyhledávání je poměrně náročné na databázi. Hledat v krátkých titulcích se ještě zvládnout dá, ale procházet dlouhé texty stovek příspěvků už je časově náročné.
Pokud víte že uživatelé u vás často něco hledají (dá se to poměrně jednoduše monitorovat například přes Google Analytics), tak je lepší sáhnout po nějakém pluginu, který dokáže do vyhledávání zapojit například štítky, rubriky anebo i komentáře. Ovšem opět je třeba brát ohledy na výkon, aby místo výsledků vyhledávání neviděl návštěvník jen chybu 503.
Lepším řešením je zvolit vyhledávání přes Google. Možnosti jsou v podstatě dvě. Buď použijete některý z pluginů anebo využijete službu AdSense, což je reklamní síť Google.
Osobně jsem zkoušel obě varianty a nakonec jsem zůstal u AdSense. Zjednodušeně řečeno si navolíte, z kterých webů se mají výsledky vyhledávání čerpat, na jaké stránce a jakou formou pak zobrazit. Následně je třeba vložit do šablony (stačí widget) kód pro formulář a do jedné ze stránek kód pro zobrazení.
Ahoj a díky za zajímavý článek. Mohl byste, prosím, více rozepsat postup, jakým způsobem u AdSense navolit vyhledávání. Díky Šárka